ΨΗΦΙΑΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ 1923 – 1981      |      ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ – ΤΜΗΜΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΨΗΦΙΑΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ 1923 – 1981
ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ – ΤΜΗΜΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΨΗΦΙΑΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ 1923 – 1981
ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ – ΤΜΗΜΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΦΕΣΣΑ - ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΕΛΕΝΗ
ΒΟΛΟΣ 1943 -
Α.Μ. ΤΕΕ    11846

ΣΠΟΥΔΕΣ

Διπλωματούχος Αρχιτέκτων, Σχολή Αρχιτεκτόνων Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) 1962 - 1967

Διδάκτωρ Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ 1990

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ

Ελεύθερο Επάγγελμα - Αρχιτεκτονική 1968 - 1969 & 1980 - 1995

Επιστημονική συνεργάτιδα του Εργαστηρίου Αρχιτεκτονικής Εσωτερικών Χώρων και Βιομηχανικής Αισθητικής, Καθηγητής Δ. Α. Φατούρος, Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Πολυτεχνική Σχολή ΑΠΘ 1970 - 1972

Ερευνητική και ιστοριογραφική δραστηριότητα για την Ελληνική Αρχιτεκτονική του όψιμου 19ου & 20ου αιώνα:

(α) Δημόσια Κτίρια και Αρχιτεκτονική του Νεοελληνικού Θεάτρου 1979 - 1990

(β) Έργο Ελλήνων και Ελληνίδων Αρχιτεκτόνων 1979 - 2021

Διδασκαλία στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ - Ιστορία της Θεατρικής Αρχιτεκτονικής & Σκηνογραφίας, σε διάφορες βαθμίδες μέχρι αυτή της καθηγήτριας 1994 - 2010

Άμισθη επιστημονική συνεργάτιδα  του Γραφείου Ερευνών Αρχιτεκτονικής της Ακαδημίας Αθηνών 2005 - 2012

Δημοσιευμένο έργο της Ελένης Φεσσά - Εμμανουήλ.

Γεννήθηκε στον Βόλο το 1943. Σπούδασε στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσoβίου Πολυτεχνείου (1962-1967) και είναι αριστούχος διδάκτωρ της Σχολής αυτής. Δίδαξε το μάθημα της «Ιστορίας της θεατρικής αρχιτεκτονικής και σκηνογραφίας» στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών (ΤΘΣ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) ως εκλεγμένο μέλος ΔΕΠ (1994: επίκουρη καθηγήτρια, 2000: αναπληρώτρια καθηγήτρια, 2004: πρωτοβάθμια καθηγήτρια). Με τα μαθήματα επιλογής σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, προώθησε την πρωτογενή και εφαρμοσμένη έρευνα.

 

Παντρεμένη από το 1969 με τον Δημήτρη Φεσσά, πολιτικό – υδραυλικό μηχανικό, έχει δύο παιδιά, τον Σταύρο και την Αντιγόνη.

 

Άρχισε τη σταδιοδρομία της ως αρχιτέκτων της πράξης. Εργάστηκε στο Γραφείο Αρχιτεκτονικών Μελετών 19/57 και στο Τμήμα Αρχιτεκτονικών Μελετών των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους (προϊστάμενος Νίκος Δεσύλλας). Σύντομα όμως ακολούθησε την πραγματική κλίση της και στράφηκε στην έρευνα και την ιστοριογραφία της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής του όψιμου 19ου και του 20ού αιώνα. Τα πρώτα θέματα της ερευνητικής δραστηριότητάς της στην Ελλάδα και το εξωτερικό ήταν τα δημόσια κτίρια με έμφαση στα θέατρα. Από το 1980 επικεντρώνεται στο έργο Ελλήνων και Ελληνίδων αρχιτεκτόνων του 20ού αιώνα. Οι εργασίες της βασίζονται σε πρωτογενή έρευνα –μελέτη αρχειακών πηγών, επί τόπου τεκμηρίωση κτιρίων–, αλλά και σε συνεντεύξεις με αρχιτέκτονες και χρήστες των έργων τους.

 

Περισσότερες από εκατό ερευνητικές μελέτες της είναι δημοσιευμένες σε ελληνικά και ξένα περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων, εγκυκλοπαίδειες και συλλογικούς τόμους. Έχει συγγράψει (μόνη της ή από κοινού) εικοσιένα βιβλία, από τα οποία τα σημαντικότερα είναι η δίτομη πραγματεία Η αρχιτεκτονική του νεοελληνικού θεάτρου 1720-1940 (1994, έκδοση με χορηγία του Ιδρύματος Ι.Φ. Κωστοπούλου και του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, βραβείο Ακαδημίας Αθηνών), ο τόμος της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής Εταιρείας Αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα – Μέλη της Εταιρείας (συλλογικό ερευνητικό έργο, επιστημονική επιμέλεια, 2009, Εκδόσεις Ποταμός), η μονογραφία Αριστοτέλης Ζάχος & Josef Durm. Η αλληλογραφία ενός πρωτοπόρου αρχιτέκτονα με τον μέντορά του, 1905-1914 (2013, Εκδόσεις Ποταμός), η πραγματεία Βασίλειος Κουρεμένος, Αρχιτέκτων (2017, έκδοση Ακαδημίας Αθηνών) και τα πέντε δίγλωσσα βιβλία (πλήρες κείμενο στα ελληνικά και αγγλικά): Η ιδεολογική κρίση της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής, 1827-1940 (1987, ιδιωτική έκδοση), Κτίρια για δημόσια χρήση στη νεότερη Ελλάδα,1827-1993 (1993, Παπασωτηρίου), Δοκίμια για τη νέα ελληνική αρχιτεκτονική (σύγγραμμα, 2001, έκδοση µε χορηγία του Ιδρύµατος Ι.Φ. Κωστοπούλου), Δώδεκα Έλληνες Αρχιτέκτονες του Μεσοπολέμου (ερευνητικό έργο, σε συνεργασία με Εμμανουήλ Β. Μαρμαρά, 2005, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης) και Περικλής Σακελλάριος, Αρχιτέκτων (αρχειακή έρευνα, σε συνεργασία με Ελισάβετ Σακελλαρίου, 2006, Εκδόσεις Ποταμός). Τα Δοκίμια για τη νέα ελληνική αρχιτεκτονική τιμήθηκαν με έπαινο της Διεθνούς Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής σε διαγωνισμό που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της 10ης Διεθνούς Τριενάλε Αρχιτεκτονικής (Σόφια, 2003). [1]

 

Το 1991 διετέλεσε αναπληρώτρια επίτροπος της Ελλάδας στην 5η Διεθνή Έκθεση Αρχιτεκτονικής της Μπιενάλε Βενετίας και υπεύθυνη για την έκθεση με τίτλο «Νέα Δημόσια Κτίρια των Δ. και Σ. Αντωνακάκη, Ν. Βαλσαµάκη και Α. Τομπάζη». Επιμελήθηκε τον αγγλικό κατάλογο της έκθεσης, στον οποίο έγραψε μια κριτική εισαγωγή στη δημόσια αρχιτεκτονική της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας.

 

Το 2002 επιμελήθηκε επιστημονικά και συνέταξε, σε συνεργασία με την αρχιτέκτονα Τίνα Καραπιπέρη, τα κείμενα της ελληνικής συμμετοχής στο CD-ROM με τίτλο Η ανακάλυψη της σύγχρονης αρχιτεκτονικής στο Παρίσι, το Λονδίνο και την Αθήνα. Εικονικές και πραγματικές διαδρομές, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Culture 2000» από τη γαλλική εταιρεία ARVHA, την αγγλική ATAP και την ελληνική Εταιρεία Αρχιτεκτονικών και Πολεοδομικών Μελετών «Ομάδα 80» – Σωτήρης Παπαδόπουλος.

 

Από το 2005 έως το 2012 διετέλεσε άμισθη επιστημονική συνεργάτιδα του Γραφείου Ερευνών Αρχιτεκτονικής της Ακαδημίας Αθηνών. Ως γραμματέας επιστημονικής επιτροπής με πρόεδρο τον Ακαδημαϊκό Γεώργιο Π. Λάββα, συμμετείχε στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα: Οι Βαλκανικές πρωτεύουσες από τον 19ο στον 21ο αιώνα. Πολεοδομικός σχεδιασμός και μοντέρνα αρχιτεκτονική κληρονομιά (2004-2006).

 

Έλαβε μέρος στο ερευνητικό πρόγραμμα CIAM IV. The Functional City το οποίο διοργανώθηκε το 2010-2013 από τα Αρχεία Giedion του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης και το Ίδρυμα Van Eesteren – Fluck & Van Lohuisen της Χάγης. Πρόκειται για το Δ´ Συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής με θέμα τη «Λειτουργική Πόλη», γνωστό ως Συνέδριο της «Χάρτας των Αθηνών» (1933). Το ερευνητικό άρθρο της με τίτλο “Greece: The History behind the Myth” («Ελλάδα: Η ιστορία πίσω από τον Μύθο») δημοσιεύτηκε στον τόμο: Harbusch G., Somer K., Weiss D., van Es E ., Pérez M., (eds.) Atlas of the Functional City CIAM IV and Compαrative Urban Analysis, Thoth Publishers – gta Verlag, Busum, Holland 2014.

 

Επιμελήθηκε επιστημονικά τις περιοδεύουσες εκθέσεις Έλληνες Σκηνογράφοι-Ενδυματολόγοι και Αρχαίο Δράμα (1999, συνδιοργάνωση ΤΘΣ του ΕΚΠΑ και Υπουργείου Πολιτισμού) και Χορός και Θέατρο: Από την Ντάνκαν στις νέες χορευτικές ομάδες (2004, συνδιοργάνωση ΤΘΣ του ΕΚΠΑ και Πολιτισμικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων). Οι δύο αυτές εκθέσεις βασίστηκαν σε οκταετή έρευνα 140 προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδαστών υπό την καθοδήγησή της. Στο πλαίσιό τους εκδόθηκαν δύο ομότιτλα βιβλία αναφοράς από την επιμελήτρια, η οποία υπήρξε και η βασική τους συγγραφέας.

[1] Βλ.: Ηλεκτρονική διεύθυνση: https://independent.academia.edu/EleniFessaEmmanouil

 

 

*Το υλικό της ανάρτησης παραχώρησε στο Αρχείο η ίδια η βιογραφούμενη -την οποία ευχαριστούμε πολύ- το φθινόπωρο του 2020. Η ίδια επίσης είχε και την τελική θεώρηση των κειμένων της ανάρτησης το καλοκαίρι του 2021. 

 

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

 

Γεννήθηκε στις 3 Απριλίου του 1943 στον Βόλο. Από το 1959 ζει στην Αθήνα. Η μητέρα της Αντιγόνη Βασδέκη, με καταγωγή από την Κερασιά Πηλίου, τη Σάμο και τη Σίτσοβα Αλαγονίας, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο πατέρας της Κωνσταντίνος Εμμανουήλ, γεννημένος στον Τύρναβο με ρίζες από την Αγιά Θεσσαλίας και από την Ήπειρο, ήταν ηλεκτρολόγος μηχανικός του Πολυτεχνείου της Δρέσδης.

Το 1969 παντρεύτηκε τον πολιτικό – υδραυλικό μηχανικό Δημήτρη Στ. Φεσσά. Έχει δίδυμα παιδιά: τον Σταύρο, πολιτικό μηχανικό με μεταπτυχιακές σπουδές στη Μηχανική του Περιβάλλοντος και την Αντιγόνη, φιλόλογο και ποιήτρια.

 

Ηλεκτρονικές διευθύνσεις

https://independent.academia.edu/EleniFessaEmmanouil

https://www.facebook.com/people/Ελένη-Φεσσά-Εμμανουήλ/100023060987043

 

 

ΣΠΟΥΔΕΣ – ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

 

  • Εγκύκλιες σπουδές στον Βόλο (Β´ Δημοτικό Σχολείο και Λύκειο Βόλου) και στην Αθήνα (Ελληνικό Εκπαιδευτήριο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου – Δ.Β. Ελευθεριάδη) τις δύο τελευταίες τάξεις του τότε Γυμνασίου, τις οποίες τελείωσε με άριστα.

 

  • Cambridge English: Proficiency.

 

  • 2η κατά σειρά επιτυχίας στις εισαγωγικές εξετάσεις της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), 1962.

 

  • Πρακτική άσκηση στη Δημοτική Αρχιτεκτονική Υπηρεσία του Αμβούργου (Baubehörde der Freie und Hansestadt Hamburg), 15.6 – 1.8.1965. Κατά τo διάστημα αυτό συνεργάστηκε στην εκπόνηση μελετών σχολικών  κτιρίων.

 

  • Πρακτική άσκηση στο αρχιτεκτονικό γραφείο των Δ.Α. Φατούρου – Π. Μυλωνά, με επιβλέποντα τον Δημήτρη Αντωνακάκη στην εκπόνηση σχεδίων λεπτομερειών της Εθνικής Πινακοθήκης, καλοκαίρι 1966.

 

  • Διπλωματούχος αρχιτέκτων μηχανικός ΕΜΠ, 1967. Σε συνεργασία με την Ελένη Κουκλέλη και τον Γιώργο Αλμπάνη, έδωσε στην έδρα της Μορφολογίας (καθηγητής Παναγιώτης Μιχελής) την απαιτούμενη για την αποφοίτηση διάλεξη με θέμα «Ο θεατρικός χώρος. Παρελθόν, παρόν και μέλλον». Για την προετοιμασία της διάλεξης επισκέφτηκαν με τραίνο πέντε μητροπόλεις της κεντρικής Ευρώπης –Βιέννη, Πράγα, Βουδαπέστη, Βερολίνο και Δρέσδη– με σκοπό τη μελέτη των ιστορικών και σύγχρονων θεατρικών τους χώρων. Η διπλωματική εργασία της «Κέντρο τεχνών στο Πήλιο» εκπονήθηκε στην έδρα της Ειδικής Κτιριολογίας και Αρχιτεκτονικών Συνθέσεων (καθηγητής Ιωάννης Δεσποτόπουλος) σε συνεργασία με την Ε. Κουκλέλη.

 

  • Αριστούχος διδάκτωρ Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ, 1990.

 

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ

 

  • Σεμινάριο Χωροταξίας και Περιφερειακής Οικονομίας, Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), Θεσσαλονίκη, 10.6. – 26.6.1971.

 

  • Σεμινάριο Τεχνικοοικονομικής Επιμορφώσεως Μηχανικών, ΤΕΕ, Θεσσαλονίκη, 8.5 – 30.6.1972.

 

  • Salzburg Seminar in American Studies υπό την αιγίδα τoυ Πανεπιστημίου τoυ Harvard με θέμα Urban Problems and Planning, 7.1 – 3.2.1973.

 

 

ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

 

  • Αγγλικά, γαλλικά (πολύ καλά), γερμανικά (μέτρια).

 

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ – ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

1967 – 1978

  • Πρώτες  ερευνητικές  προσπάθειες  και  θεωρητικές  μελέτες  με αντικείμενα: κτίρια τέχνης, πολιτισμού και εκπαίδευσης (βλ. Γ.1. Ερευνητικές μελέτες).

 

1970 – 1972

  • Επιστημονική συνεργάτης τoυ Ε.Α.Ε.Χ.Β.Α. – Εργαστηρίου Αρχιτεκτονικής Εσωτερικών Χώρων και Βιομηχανικής Αισθητικής στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (καθηγητής Δ.Α. Φατούρος).
  • Εξοικείωση με νέες τότε τάσεις της αρχιτεκτονικής θεωρίας που επηρεάζονταν από την επιστήμη των συστημάτων ή συστημική, την κοινωνιολογία, τη γλωσσολογία, την ψυχολογία και τη φιλοσοφία: κυβερνητική (cybernetics), pattern language του Christopher Alexander, behaviorism (συμπεριφορισμός), φαινομενολογία κ.ά.

  • Προσέγγιση της  θεατρικής αρχιτεκτονικής  δια της θεωρίας των συστημάτων.

 

1976 – 1978

  • Μέλος ομάδων εργασίας του ΤΕΕ για μελέτες  θεμάτων πολιτιστικών εξυπηρετήσεων και σχολικών κτιρίων.

 

1979 – 1990

  • Έρευνα για τη δημόσια αρχιτεκτονική και για την αρχιτεκτονική του νεοελληνικού θεάτρου. Μελέτη αρχειακών πηγών και επί τόπου τεκμηρίωση κτιρίων.

 

1980 – Σήμερα

  • Έρευνα για το έργο και την κατάρτιση των Ελλήνων και Ελληνίδων αρχιτεκτόνων του όψιμου 19ου και του 20ου αιώνα σε αρχεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα και βιβλιοθήκες στην Ελλάδα και το εξωτερικό: Παρίσι (Archives Nationales, École des Beaux-Arts, École Spéciale d’Architecture), Λονδίνο (Public Record Office, AA), Ρώμη (Accademia di San Luca), Βερολίνο (Bauhaus Archiv), ETH Ζυρίχης (gta Archiv – IV CIAM), Πρίνστον (Princeton University Library – Stamo Papadaki Papers), Αρχιτεκτονικές Σχολές των Πολυτεχνείων Βερολίνου, Δρέσδης, Καρλσρούης, Μονάχου και Στουτγάρδης, Πρίνστον, Κωνσταντινούπολης κ.ά.

 

1994 – 2010

  • Το 1994 εξελέγη επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών (ΤΘΣ) της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), το 2000 αναπληρώτρια καθηγήτρια και το 2004 πρωτοβάθμια καθηγήτρια. Δίδαξε Ιστορία της Θεατρικής Αρχιτεκτονικής και Σκηνογραφίας και σε μεταπτυχιακό επίπεδο τα σεμιναριακά μαθήματα Αρχιτεκτονική του νεοελληνικού θεάτρου, Έλληνες σκηνογράφοι – ενδυματολόγοι και αρχαίο δράμα  και Χορός + Θέατρο.

 

2005 – 2012

  • Άμισθη επιστημονική συνεργάτης του Γραφείου Ερευνών Αρχιτεκτονικής της Ακαδημίας Αθηνών.

 

 

ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

 

1995

  • Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών για τη δίτομη πραγματεία Η Αρχιτεκτονική του Νεοελληνικού Θεάτρου, 1720-1940 (βλ. Βιβλία).

 

2003

  • Έπαινος της Διεθνούς Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής για το δίγλωσσο σύγγραμμα Δοκίμια για τη νέα  ελληνική  αρχιτεκτονική / Essays on Neohellenic Architecture, σε διαγωνισμό αρχιτεκτονικών βιβλίων και περιοδικών της τριετίας  2000-2003, που οργανώθηκε στο πλαίσιο της X Tριενάλε Αρχιτεκτονικής (Σόφια, 18-20.5.2003).

 

 

ΜΕΛΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΩΝ

 

  • Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΤΕΕ).

  • Σύλλογος Αρχιτεκτόνων ΔΑΣ – ΠΕΑ.

  • Σύλλογος Αρχιτεκτόνων ΔΑΣ – ΠΕΑ, Τμήμα Αττικής.

  • Ελληνική Αρχιτεκτονική Εταιρεία.

  • Εταιρεία της Πόλης και της Πολεοδομίας.

  • International Federation for Housing and Planning – I.F.H.P.

  • Salzburg Congress on Urban Planning and Development – SCUPAD.

  • Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου.

  • Αναγνωστική Εταιρεία Κέρκυρας.

  • Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

  • Φίλοι του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρύματος Βούρου-Ευταξία.

  • Φίλοι της Γενναδείου Βιβλιοθήκης.

  • Φίλοι του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός.

 

 

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

 

1968

  • Συνεργασία με τον αρχιτέκτονα Αντώνη Λαμπάκη του Γραφείου Αρχιτεκτονικών Μελετών 19/57 (Ν. Δεσύλλας, Δ. Κονταργύρης, Α. Λαμπάκης, Π. Λουκάκης) στη μελέτη τουριστικού συγκροτήματος στα Μάλια της Κρήτης.

 

1968 – 1969

  • Επί συμβάσει αρχιτέκτων στη Διεύθυνση Μελετών των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους (15.8.1968 – 30.8.1969). Κατά τo διάστημα αυτό μελέτησε, υπό την επίβλεψη τoυ Νίκου Δεσύλλα, κτίρια σιδηροδρομικών σταθμών κ.λπ. αρχιτεκτονικών θεμάτων του ΣΕΚ (βλ. Εργογραφία – Αρχιτεκτονική).

 

1980 – 1995

  • Μελέτες ιδιωτικών έργων.

Μπορείτε να ανατρέξετε στην πλήρη βιογραφία απο έδω 

ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΠΛΑΣΗΣ

 

Γεννήθηκα στον Βόλο στις 3 Απριλίου του 1943. Η επιστημονική και συγγραφική πορεία μου οφείλει πολλά σε πρόσωπα και βιώματα των παιδικών χρόνων στη γενέτειρά μου. Την αγάπη για τα γράμματα και τις τέχνες την χρωστώ σε τρεις ανθρώπους. Ο ένας ήταν ο θείος και ανάδοχός μου Τάκης Οικονομάκης, ποιητής, διευθυντής της ιστορικής εφημερίδας του Βόλου Θεσσαλία και αντιστασιακός στα χρόνια της γερμανο-ιταλικής Κατοχής (1941-1944). Η μορφωμένη και φιλελεύθερη μητέρα μου Αντιγόνη Βασδέκη, γεννημένη και μεγαλωμένη στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ήταν εκείνη που με βοήθησε να καλλιεργήσω τη φυσική κλίση μου για την έρευνα, –την ιστορία και τη θεωρία. Ο πατέρας μου Κωνσταντίνος Εμμανουήλ, ηλεκτρολόγος μηχανικός του Πολυτεχνείου της Δρέσδης, επηρέασε την απόφασή μου να σπουδάσω αρχιτεκτονική. Από τα νεανικά βιώματα ιδιαίτερη σημασία είχαν οι μνήμες δύο αρχιτεκτονικών παραδόσεων –της πηλειορίτικης και της αιγαιοπελαγίτικης–  και η διττή σχέση μου με τη θάλασσα – συμβολική και αθλητική. Ο Ναυτικός Όμιλος του Βόλου, στον οποίο συμμετείχα την τετραετία 1954-1957, δεν με δίδαξε μόνο το Εύ Αγωνίζεσθαι. Δεν μου έδωσε απλώς την ευκαιρία να συμμετέχω στο ομαδικό άθλημα της σκυταλοδρομίας και να αναδειχθώ πανελληνιονίκης στα 50 μ. πεταλούδας κορασίδων (1957). Στην ισοπεδωμένη από τους σεισμούς του 1955 γενέτειρά μου, οι νίκες των κολυμβητών του Ομίλου μας στους Πανελλήνιους Αγώνες, που τον έφεραν στην τρίτη και τη δεύτερη θέση, μας έμαθαν την αξία της θετικής αντίδρασης σε συμφορές.

 

 

ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ

 

Σπούδασα στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου της Αθήνας, στην οποία εισήλθα δεύτερη μεταξύ 71 επιτυχόντων. Είχα την τύχη να διδαχθώ από αξιόλογους δασκάλους, οι οποίοι επηρέασαν τις μελλοντικές επιλογές μου. Στη διάρκεια των σπουδών μου (1962-1967) με ενδιέφεραν ιδιαίτερα οι παραδόσεις Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής του Παναγιώτη Μιχελή, Ιστορίας της Τέχνης του Άγγελου Προκοπίου, το μάθημα Ειδικής Κτιριολογίας και Αρχιτεκτονικών Συνθέσεων του Ιωάννη Δεσποτόπουλου, επιβλέποντα καθηγητή της πτυχιακής μου εργασίας με θέμα «Κέντρο Τεχνών στο Πήλιο», και το Εργαστήριο Πλαστικής του Λάζαρου Λαμέρα. Στις θερινές διακοπές των δύο τελευταίων ετών εργάστηκα στη Δημοτική Αρχιτεκτονική Υπηρεσία τoυ Αμβούργου (1965) και στο Αρχιτεκτονικό Γραφείο των Δ.Α. Φατούρου – Π. Μυλωνά υπό τον Δημήτρη Αντωνακάκη με αντικείμενο την εκπόνηση σχεδίων λεπτομερειών για το κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης (1966).

 

Μετά την περάτωση των σπουδών μου στο Πολυτεχνείο γίνομαι δεκτή για μεταπτυχιακές σπουδές στο ΙΙΤ (Illinois Institute of Technology) του Σικάγου, τις οποίες δεν θα μπορέσω να πραγματοποιήσω για οικογενειακούς λόγους. Θα διευρύνω όμως τις γνώσεις μου παρακολουθώντας επιμορφωτικά σεμινάρια σε θέματα πολεοδομίας, χωροταξίας και τεχνικοοικονομικού προγραμματισμού, το σημαντικότερο από τα οποία ήταν εκείνο του Σάλτσμπουργκ, υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου του Harvard (1973). Ο κύκλος των σπουδών θα κλείσει αργότερα, το 1990, με την ολοκλήρωση της διδακτορικής μου διατριβής Η Αρχιτεκτονική του Νεοελληνικού Θεάτρου, 1720-1940, η οποία υπήρξε καρπός δεκαετούς έρευνας.

 

Άρχισα τη σταδιοδρομία μου ως αρχιτέκτων της πράξης. Κατά τη διετία 1968-1969 εργάστηκα στο αρχιτεκτονικό γραφείο των Νίκου Δεσύλλα, Δημήτρη Κονταργύρη, Αντώνη Λαμπάκη και Παύλου Λουκάκη και, εν συνεχεία, στη Διεύθυνση Μελετών των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους. Η τριετής αυτή επαγγελματική ενασχόληση, η οποία γινόταν παράλληλα με θεωρητικές αναζητήσεις, μου επέτρεψαν να συνειδητοποιήσω τα εξής: Η αρχιτεκτονική πράξη δεν ήταν το πραγματικό κέντρο των κλίσεων μου. Η «εκ των έσω» γνώση της αρχιτεκτονικής αποτελούσε όμως αναγκαία προϋπόθεση για να κατανοηθεί και να αξιολογηθεί η δημιουργία ενός αρχιτεκτονικού έργου, τόσο του παρόντος όσο και του παρελθόντος. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο, μολονότι σταδιοδρόμησα κυρίως ως ερευνήτρια και ιστορικός της αρχιτεκτονικής, παρέμεινα πάντα κοντά στους μαχόμενους αρχιτέκτονες και εκπονούσα κατά καιρούς μελέτες που εφαρμόστηκαν. Η σημαντικότερη από αυτές ήταν η στερέωση και ανάπλαση διατηρητέας τριπλοκατοικίας του 1923-1925 στην Αθήνα, έργο του αρχιτέκτονα Γ.  Θεοδωρίδη.

 

 

ΣΧΕΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ

 

Το 1969 παντρεύτηκα τον πολιτικό – υδραυλικό μηχανικό Δημήτρη Φεσσά και το 1974 αποκτήσαμε τα δίδυμα παιδιά μας, τον Σταύρο και την Αντιγόνη. Η έλλειψη βοήθειας από πλευράς της πολιτείας, σε συνδυασμό με το ότι οι γονείς μας δεν βρίσκονταν στη ζωή, με ανάγκασαν να περιορίσω την επιστημονική δραστηριότητά μου έως τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Παρά τις δύσκολες σχέσεις της προσωπικής με την επαγγελματική ζωή, η οικογένειά μου υπήρξε πάντα πηγή δύναμης και αισιοδοξίας. Αυτές με βοήθησαν να επανέλθω στον επιστημονικό στίβο με τον δικό μου τρόπο και να παραμείνω σε αυτόν μέχρι σήμερα, υπερκαλύπτοντας τον «χαμένο χρόνο».

 

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ

 

Ως ερευνήτρια και συγγραφέας εργάζομαι μόνη ή με ολιγομελή ομάδα συνεργατών ώστε να μπορώ να έχω τον έλεγχο της διαδικασίας και των αποτελεσμάτων της. Η δουλειά μου βασίζεται σε πρωτογενή έρευνα, στην επεξεργασία βιβλιογραφικού και αρχειακού υλικού, σε πρόσφορες έννοιες και ιδέες, στη συστηματική μελέτη σχεδίων —αρχιτεκτονικών και πολεοδομικών—, στην αυτοψία πραγματοποιημένων έργων, στην αποτύπωση κτιρίων και στον διάλογο με τους δημιουργούς και χρήστες τους.

 

Επί μία πεντηκονταετία προσπαθώ να φέρω στο φως νέα στοιχεία για τη νεοελληνική αρχιτεκτονική, προωθώντας καινούργιες ερμηνευτικές προσεγγίσεις της. Τα κτίρια τέχνης, πολιτισμού και εκπαίδευσης αποτελούσαν το κύριο αντικείμενο των πρώτων θεωρητικών μελετών μου. Η προσέγγιση του θεατρικού χώρου δια της θεωρίας των συστημάτων ήταν το άλλο θέμα με το οποίο ασχολήθηκα κατά τη δεκαετία του 1970. Η έρευνα των κτιρίων και χώρων δημόσιας χρήσης στη νεότερη Ελλάδα θα με απασχολήσει κατά την επόμενη δεκαετία.

 

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 η έρευνά μου θα επικεντρωθεί στο έργο των Ελλήνων και Ελληνίδων αρχιτεκτόνων του όψιμου 19ου και του 20ού αιώνα, ένα σημαντικό μέρος των οποίων σπούδασε ή δραστηριοποιήθηκε εκτός εθνικών συνόρων – στη Δυτική Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Ανατολική Μεσόγειο κ.ά. To έργο αυτό προσεγγίστηκε στο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιό του αλλά και σε σχέση με τα διεθνή ρεύματα.

 

Στο τέλος της δεκαετίας του 1980 θα έχουν αποκρυσταλλωθεί οι απόψεις μου επί βασικών θεμάτων της ιστορίας και θεωρίας της αρχιτεκτονικής. Ως ερευνήτρια και συγγραφέας διαφοροποιήθηκα συνειδητά από την απροβλημάτιστη ευθυγράμμιση με τα βραχύβια διεθνή ρεύματα (επιστημονισμό, σημειωτική, φορμαλισμό, μεταδομισμό, αποδόμηση, κ.ο.κ.) και από την αμυντική ενδοστρέφεια (τον αυτάρεσκο τοπικισμό και εμπειρισμό, τον θεωρητικό αυτοσχεδιασμό, τη ρητορεία κ.ά.). Από νωρίς συνειδητοποίησα ότι η διεθνής ή συγκριτική ιστορία της αρχιτεκτονικής που ανέπτυξε η Δύση δεν ταυτίζεται με την παγκόσμια. Γιατί η παγκόσμια ιστορία της αρχιτεκτονικής βασίζεται, ή θα έπρεπε να βασίζεται, στη δίκαιη επιλογή των σημαντικότερων επιτευγμάτων και χαρακτηριστικών εκδηλώσεων της αρχιτεκτονικής όλου του κόσμου. Με το έργο μου προσπάθησα να κάνω πράξη την άποψη ότι οι ιστορικοί και θεωρητικοί οφείλουν να ανήκουν στον κόσμο —όχι στο εποχικό αρχιτεκτονικό του κέντρο ή κέντρα— και να εκφράζουν την εποχή τους με τον ιδιαίτερο τρόπο που προσιδιάζει στην αρχιτεκτονική παράδοση του κάθε τόπου και στους δημιουργούς της.

 

Αυτή η ιστοριογραφική επιλογή οφείλεται σε πραγματικές ανάγκες της αρχιτεκτονικής στην περιφέρεια των διεθνών trend centers, όπως είναι η ανάγκη ανάδειξης και προστασίας των επιτευγμάτων της. Οφείλεται και στη διαπίστωση ότι από τις «περιφέρειες» δεν έλλειψαν οι ικανοί αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι και σχεδιαστές (designers), αλλά οι ευνοϊκές συνθήκες για τη δημιουργική εργασία τους. Θεωρώντας το δίλημμα εκσυγχρονισμός ή παράδοση πλασματικό, θα τεκμηριώσω με επιλεγμένες μελέτες μου την ικανότητα αξιόλογων Ελλήνων και Ελληνίδων αρχιτεκτόνων να εναρμονίσουν το νεωτερικό πνεύμα και τις ανάγκες της εποχής τους με αξίες της μακραίωνης παράδοσής τους, δημιουργώντας έργα που έχουν κερδίσει τη μάχη με τον χρόνο και τους επιδερμικούς -ισμούς (διεθνείς ή εθνικούς). Το παράδειγμά τους έχει και υπεροπτική αξία, καθώς συνδέεται με ανάλογα παραδείγματα χωρών ή πολιτισμών που διαθέτουν αξιόλογες παραδόσεις. Στην εποχή μάλιστα της ισοπεδωτικής παγκοσμιοποίησης, η ιστοριογραφική αυτή επιλογή διευκολύνει την ανάδειξη της συνέχειας ή / και του ιδιαίτερου πνεύματος που βρίσκεται πίσω από τα επιτεύγματα των αρχιτεκτόνων της «περιφέρειας».

 

 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

 

Οι δημοσιεύσεις μου σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και σε επιστημονικές μονογραφίες –συλλογικές ή ατομικές– υπήρξαν καρπός χρονοβόρας έρευνας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχω συγγράψει (μόνη μου ή από κοινού) εικοσιένα βιβλία και περισσότερες από 100 ερευνητικές μελέτες (Βλ. Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα).

 

H νέα εποχή του διαδικτύου, σε συνδυασμό με την οικονομική και εκπαιδευτική κρίση, ανάγκασαν τους θιασώτες της έντυπης γραφής, στους οποίους ανήκω, να συνειδητοποιήσουν τον παιδευτικό ρόλο των ψηφιοποιημένων δημοσιεύσεων για τις νεότερες γενιές. Επιθυμώντας την επικοινωνία με αυτές κυρίως τις γενιές, το 2017 θα εισέλθω στον κόσμο των διαδικτυακών δημοσιεύσεων ως θιασώτης της δημόσιας ιστορίας. Ορισμένες περιλήψεις βιβλίων, έντυπες δημοσιεύσεις και ομιλίες μου έχουν αναρτηθεί σε ιστοτόπους – στον διεθνή ιστότοπο www.academia.edu (https://independent.academia.edu/EleniFessaEmmanouil), στον ιστότοπο του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ (https://www.sadas-pea.gr/), στην ανοικτή διαδικτυακή πλατφόρμα Attikipedia (https://attikipedia.sadas-pea.gr/), στο BLOD (BODOSAKI LECTURES ON DEMAND) και σε ηλεκτρονικά περιοδικά (www.greekarchitects.gr www.arxaiologia.gr www.archetype.gr www.gradreview.gr)

 

 

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Η ακαδημαϊκή δραστηριότητά μου στον χώρο της ιστορίας και της θεωρίας της αρχιτεκτονικής αρχίζει το 1994 και περιλαμβάνει σεμιναριακά μαθήματα και διαλέξεις σε ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια, ερευνητικά προγράμματα, επιστημονική παρακολούθηση ή στήριξη διδακτορικών διατριβών.

 

Σημαντικότερο υπήρξε το ακαδημαϊκό έργο μου στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου δίδαξα Ιστορία της Θεατρικής Αρχιτεκτονικής, Σκηνογραφίας και Ενδυματολογίας. Κατά την δεκαπενταετή θητεία μου, θα έχω την τύχη να συνεργαστώ με διεθνώς αναγνωρισμένους επιστήμονες και καλλιτέχνες: τον σκηνοθέτη και Ακαδημαϊκό Σπύρο Α. Ευαγγελάτο, τον θεατρολόγο Βάλτερ Πούχνερ και τον αρχαιολόγο – θεατρολόγο Σάββα Γώγο. Με τα μαθήματα επιλογής και τα μεταπτυχιακά σεμινάρια προώθησα τη μέθοδο της εφαρμοσμένης έρευνας, η οποία έφερε τους φοιτητές σε επαφή με τους καλλιτέχνες του σκηνικού χώρου –σκηνογράφους, αρχιτέκτονες, ενδυματολόγους– και τους έδωσε τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν δημιουργικά τους καρπούς των εργασιών τους, συμμετέχοντας στη διοργάνωση των εκθέσεων του Τμήματος Έλληνες Σκηνογράφοι – Ενδυματολόγοι και Αρχαίο Δράμα(συνδιοργάνωση με Υπουργείο Πολιτισμού) και Χορός και Θέατρο: Από τη Ντάνκαν στις νέες χορευτικές ομάδες (συνδιοργάνωση με Πολιτισμικό Οργανισμό Δήμου Αθηναίων).

 

Η ακαδημαϊκή δραστηριότητά μου επεκτείνεται και εκτός του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών. Με σεμιναριακά μαθήματα και διαλέξεις σε ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια προσπάθησα να εμβαθύνω στη γνώση της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής. Η αναγνώριση της αξίας του έργου των αρχιτεκτόνων υπήρξε η βασική επιδίωξη και αυτής της προσπάθειας. Συμμετείχα επίσης στον κοινό αγώνα της διάσωσης και ανάδειξης της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς μας με δημοσιεύσεις στον Τύπο και άλλες δραστηριότητες που απευθύνονται προς τους αρμόδιους φορείς και το ευρύ κοινό.

 

Από το 2005 έως το 2012 διετέλεσα άμισθη επιστημονική συνεργάτης του Γραφείου Ερευνών Αρχιτεκτονικής της Ακαδημίας Αθηνών. Συμμετείχα σε διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα για τη νεότερη ιστορία της Βαλκανικής Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας (2005-2006). Υπήρξα μέλος της επιστημονικής επιτροπής και γραμματέας της οργανωτικής επιτροπής της διεθνούς ημερίδας με θέμα «Οι Βαλκανικές πρωτεύουσες από τον 19ο στον 20ό αιώνα. Πολεοδομικός σχεδιασμός και νεώτερη αρχιτεκτονική κληρονομιά», η οποία διοργανώθηκε από το Γραφείο Ερευνών Αρχιτεκτονικής υπό την προεδρία του Ακαδημαϊκού Γ. Π. Λάββα (1935-2006) και πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Προπυλαίων του Πανεπιστημίου Αθηνών, στις 12.12.2005. Τέλος, πραγματοποίησα πρωτογενή έρευνα στην Ελλάδα, το Παρίσι και την Κωνσταντινούπολη για την προετοιμασία μονογραφίας του αρχιτέκτονα, ακαδημαϊκού και ευεργέτη της Ακαδημίας Αθηνών Βασιλείου Κουρεμένου.

 

 

ΕΠΙΜΕΤΡΟ

 

Κλείνω με τις απαντήσεις μου σε τρεις ερωτήσεις για τα θέματα της ανισότητας και διάκρισης λόγω φύλλου που μου έγιναν τελευταία και τις απαντήσεις μου.

 

1. Τι θα μπορούσατε να μας πείτε, με βάση την επαγγελματική σας εμπειρία, σχετικά με το ζήτημα της ανισότητας των φύλων και των διακρίσεων; Υπάρχει κάποια εμπειρία αυτού του τύπου που να σας έχει επηρεάσει άμεσα ή έμμεσα;

 

«Μέχρι την αποφοίτησή μου από το Πολυτεχνείο δεν είχα βιώσει διακρίσεις λόγω φύλου. Τέτοιες εμπειρίες ήλθαν αργότερα στην επαγγελματική ζωή μου. ΄Ηταν εντονότερες στα υψηλότερα επίπεδα της ακαδημαϊκής και ερευνητικής πορείας μου. Ωστόσο, δεν συμμερίζομαι τις υπερβολές του ακαδημαϊκού και συνδικαλιστικού φεμινισμού, οι οποίες είναι επιρρεπείς σε αντίστροφη διάκριση».

 

 

2. Πώς βλέπετε τον περιθωριακό ρόλο των γυναικών στο αρχιτεκτονικό επάγγελμα βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα;

 

«Ο ρόλος των γυναικών ήταν περιθωριακός στο αρχιτεκτονικό επάγγελμα και ουσιαστικά ανύπαρκτος στους τομείς της ακαδημαϊκής διδασκαλίας και έρευνας της δεκαετίας του 1960. Η πρώτη γυναίκα που εξελέγη καθηγήτρια αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα το 1981 ήταν η Αναστασία Β. Τζάκου. Όμως τρία χρόνια μετά την εκλογή της, παραιτήθηκε επειδή δεν μπορούσε πλέον να ασκήσει τα διδακτικά καθήκοντά της όπως θα ήθελε. Σήμερα οι γυναίκες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στους τομείς της αρχιτεκτονικής εκπαίδευσης και έρευνας και κάνουν την παρουσία τους ολοένα και περισσότερο αισθητή στον επαγγελματικό στίβο».

 

 

3. Μία  φράση που σας εκφράζει, προσωπικά και επαγγελματικά;

 

«Θα απαντήσω με τρία γνωμικά αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων:
 Σοφόν το σαφές (Χίλων ο Λακεδαιμόνιος).

Μη λέγεις δια πολλών ολίγα, αλλά πολλά δι’ ολίγων (Πυθαγόρας) και

Η Ιστορία είναι φιλοσοφία μέσω παραδειγμάτων (Θουκυδίδης και  Διονύσιος ο Αλικαρνασσεύς)».

ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΡΓΩΝ